
Az illeglis autversenyek nagy rsze ugyan tli lmot alszik, az autk viszont mr kszlnek, s a megszllott tulajdonosok kpesek a szerelaknban tlteni szinte az egsz telet csak azrt, hogy neknk igazn lvezetes – m veszlyes – szrakozsunk legyen tavasztl szig a stt s elhagyatott tszakaszokon, ahol csak benzinszag s gumifst kbtja az embert.
Micsoda szerencse, hogy a Need for Speed sorozat mr a mlt vben is megoldotta ezt a problmt az Underground els kiadsval, amellyel mi magunk szguldozhatunk a vrosokban, ahogy azt a Hallos iramban cm filmekben lthattuk. Az NFS Underground meglehetsen jl sikerlt. Nem is volt vletlen a relatve nagy siker. Aki nem szeretett bele, az taln csak azrt nem, mert nem is hallott a jtkrl. Br az tlagosnl is gyorsabb reakciidt s igen nagy szzalkban szerencst ignyl jtk a biztos kez szimultor-kedvelknek nem jelentett felhtlen szrakozst, de mindenkpp egy alapm avanzsldott a jtk az autverseny tmj programokat kedvelk krben. Szp grafika, nagyszer hanghatsok s az arcade-jelleghez kpest valsnak tn fizikai modellezs. Nem beszlve a tuning-lehetsgekrl.
A msodik rsz jtkmenete merben eltr az elsben megszokotttl. A sztori a kvetkezkppen alakul: egy ltalunk ismeretlen vros ismeretlen helyn vagyunk. Kis mholdas navigci persze segt, hogy tudunk kezdeni magunkkal valamit. Trkpecsknk nagythat, megjelennek rajta a klnbz szn szimblumok, amelyek kzl a teli karikk a fellelhet tuning- s autboltokat mutatjk, az „res” krk s X-ek pedig a versenyhelyszneket tntetik fel. Ha az adott clllomsra rkeznk, a szimblum sznnek megfelel kdben megllva s Entert nyomva beszllhatunk a versenybe, vagy belphetnk az zletbe. Gyakorta elfordul, hogy tallunk ilyen sznes kdfoltokat gy is, hogy a trkpen arra semmi nem utal. Ezek krem rejtett versenyek, zletek, amelyekbe szintn belphetnk, st, belpsnk utn a GPS is tudni fog rla.
Zsebpnz gyannt lehetsgnk van soron kvli, megrendezetlen versenyekre is, amelyet az ltalban feltnen kzleked s a GPS-en is megjellt tbbi tuning-autssal vvhatunk. Ezek igazi kerge-futamok. A cl az, hogy megelzzk s egy bizonyos tvolsgra elhzzunk ldznktl. Kezdetben knny, de amikor mr brutlis sebessgekkel repesztnk a tuning ktyjeink segtsgvel – ahogy azt ellenfelnk is teszi –, akkor bizony mr kzel sem egyszer a jtk. Persze ez a megrendezett versenyekre is igaz, akr az j, akr a rgi versenytpusokrl beszlnk is. Az eddigi jl ismert Sprint, Circuit (zrtplys), Drift (csszkls) s Drag Race (gyorsuls) mellett megjelenik a StreetX s a Downhill Drift.
A StreetX a zrt Drift-plykon zajl autverseny, ahol jellemzen kicsit durvbb s belemensebb versenyzk rvnyeslnek Amolyan roncs-derbi, leszmtva persze az autk trst. A Downhill Drift pedig egy tlagos Drift verseny, azzal a klnbsggel, hogy a nylt utcn, forgalomban zajlik, meredek lejtn. j versenytpusok kz soroland a mr emltett mokfut verseny (Outrun), amely csak kt aut kztt zajlik. A megrendezett versenyek pedig megszmllhatatlanul sok helysznen jtszdnak (a vros tjain vltozatos mdon kijellt tvonalakon), aminek az a furcsasga, hogy mr-mr meg sem tanulhatjuk a plykat, amely kpessgnk viszont az els rszben gyzelemre segtett minket.
Rengeteg versenylehetsg, rengeteg autval, egy hatalmas vrosban. Sajnos mindezekben valsgh a program. Autt vsrolhatunk, vagy kapunk a szponzorainktl. Az sszes autnkat kln-kln szksges tuningolni, majd ezekkel jrhatunk versenyrl versenyre, ami egyltaln nem idkml program. Klnsen, hogy bizonyos helyzetekben elfogynak a trkpnkn feltntetett versenyek, s akkor bizony neknk kell tallnunk valahol egy tovbblpsi lehetsget. Ehhez nmi idegennyelv-tuds is szksgeltetik, ugyanis SMS-ben s telefonon gyakran informlnak bennnket „bartaink” az j tuning-zletekrl, az azokban kaphat dolgokrl, s az eldugott versenyekrl.
Karriernk felfel velsvel egyenes arnyban nvekszik az ltalunk bejrhat terlet. A jtk legelejn mg igazbl csak egy kis vrosrszben furikzhatunk alap autnkkal, de ezen gyorsan tlesnk. A vrosban nagyon knny eltvedni, ahogy az ismeretlen vrosokban ltalban, gy nem rt, ha mindenki gyakorolja jtk kzben a GPS-md bekapcsolst, amely a clpont megadsa utn sarokrl sarokra elnavigl bennnket clunkhoz. Tisztra mint egy j navigtor, azzal a klnbsggel, hogy nem beszl, csak egy hatalmas kk nyl izeg-mozog a szemnk eltt. Ez fknt akkor hasznos, amikor egy kis csillag jelenik meg a trkpen, s miutn elrtk, kzlik velnk, hogy el kellene jutni X helyre Y idn bell. Ha megoldjuk, mi lesznk a Z jsg cmlapjn. Ilyenkor mindenkpp rdemes a GPS-t hasznlni. Odarnk, lefotzzk a gynyr tuningolt autnkat, amelyen mr hidraulikus rendszer van, karbon-gptet, Xenon lmpa, fggetlenl forg „diszkfelni” vagy pp neoncs az aut alatt. St, sokszor akr mi is bellthatjuk, milyen belltsban kszljn el az adott cmlapfot.
Az optikai tuningra vonatkoz lehetsgek szinte minden kpzeletet fellmlnak: a karosszria szinte minden elemt cserlhetjk, matriczhatjuk, stb., st, mg autnk hifi berendezst is mi pthetjk be. A teljestmnytuning nem sokat vltozott az els rszhez kpest. A lnyege ugyanaz, hogy fokozatosan haladunk elre. Taln a gyrtk sora bvlt, de ktlem, hogy brmi jelentsge lenne, hogy pp Brembo, vagy ms gyr fkeit tesszk a gpnkre. Annl fontosabb viszont a plyra hangols, melyre az egyik mhelyben nylik lehetsgnk.
Az elz kiads ismeretben taln meg sem kell emlteni a mr jl megszokott hlzati opcikat s a tmhoz ill zent (fleg rock s hip-hop stlus szmok), amely nekem ugyan tetszik, de biztosan lesznek, akik azonnal elnmtjk. Klnben is, milyen autverseny az, ahol szl a zene? A hangok egybknt nagyon jk. Kellemes turbsziszegssel s nitrrobbanssal zavarhatjuk meg szomszdjainkat a napi ktelezettsgek elvgzse utn.
Van pr aprsg, melyek egy picit zavartak a jtkban. Elszr is, annyiban lehetnnek relisabbak a krlmnyek, hogy mondjuk hbe-hba tallkoznnk rendrautval, amely megfog, ha szablytalanul kzlekednk a vrosban. Br ez a megolds a Midtown Maddness elnevezs „skori” Microsoft-jtkban mr egyszer hitelt vesztette. A msik dolog, amelyet nehezmnyezek, hogy akr teljes napokig jtszhatjuk a jtkot, s llandan stt van. Persze, nem gondolhatom komolyan, hogy a tmhoz sem ill s koncepciba sem passzol nappali szguldozst is ptsenek egy ilyen jtkba, de n lveztem volna egy kis ilyen irny vltozatossgot. A harmadik kavics a cipmben az llandan visszatr es, ami nem lenne baj, ha vizess/csszss vlnnak az utak, romlannak a ltsi viszonyok, s nem csak annyibl llna, hogy pr idtlen vzcsk elhz a fnyszrnk eltt. Ez krem szmomra az egyetlen igazn kibrndt motvum a jtkban.
Sajnos a nagyszer jtkot valban csak idmilliomosoknak s nagyon trelmes jtkosoknak tudom nyugodt lelkiismerettel ajnlani, hiszen a vrosban val kricls kimert, idignyes s igazbl felesleges is. Ettl fggetlenl a jtk hangulata fantasztikus. Tessk beszerezni egy j minsg kormnykereket (akinek mg nem lenne), s vessk bele magunkat az jszakai autversenyzsbe!